woensdag 18 september 2013

Wat is dit?

Als iemand mij vraagt wat ik studeer, antwoord ik meestal met: 'Ik studeer Postcolonial- en Genderstudies.' Vaak is het zo dat deze persoon dan al spijt heeft van zijn of haar vraag, want heel veel wijzer is hij of zij niet geworden. Ik ben zeker niet te beroerd om een uitgebreide uitleg te geven, maar ondertussen heb ik het inzicht verworven om in te schatten of mensen echt geïnteresseerd zijn in mijn studie, of slechts uit beleefdheid vragen wat ik zoal uitvoer op de universiteit. In het laatste geval licht ik mijn antwoord toe met: 'Tja, laten we het erop houden dat het een soort van geschiedenis is.' De vraagsteller is meestal tevreden met dit antwoord en praat vooral niet verder over mijn studie, omdat hij of zij eigenlijk nog steeds niet weet wat ik bedoel. Soms, heel soms, is de vraagsteller echt geïnteresseerd. Zodra deze interesse geuit wordt ga ik dan ook dieper in op wat mijn studie nou eigenlijk betekent. Beste lezer, als je al tot hier gelezen hebt ga ik ervan uit dat je tot deze groep behoort. 
Zonder op de letterlijke titel van mijn opleiding in te gaan (even geen grappen, laatst hebben we een uur gediscussieerd over de term 'postcolonial') kan ik het beste zeggen dat het een studie van ongelijkheid is. Ongelijkheid tussen homo's en hetero's, ongelijkheid tussen blanken en niet-blanken, ongelijkheid tussen immigranten en niet-immigranten, ongelijkheid tussen mannen en vrouwen, zo kan ik nog wel even doorgaan. Tijdens deze studie leer je welke definities aan voorgaande termen gegeven worden, hoe deze definities in de loop der tijd veranderd zijn en hoe deze definities hun uitwerking hebben gehad op onze samenleving. Meestal is de vraagsteller bij deze toelichting wel tevreden en hebben we het verder over koetjes en kalfjes. Soms echter, gaan die wenkbrauwen nog verder omhoog en wordt de vraag gesteld die heel veel mensen willen stellen aan feministen in Nederland: 'Ongelijkheid tussen mannen en vrouwen? Maar dat is toch helemaal niet meer van toepassing?' Nou, jawel dus. Tenminste, dat denk ik. Ik hoop er tijdens deze studie achter te komen in hoeverre mannen en vrouwen gelijk zijn anno nu, en of het eigenlijk wel nodig is dat mannen en vrouwen helemaal gelijk zijn. Of ik een feministe ben? Hm, weet ik niet. Dat ligt eraan wat jij, lezer, onder feminisme verstaat. Het is in elk geval niet zo dat ik weiger de afwas te doen of nooit achter het fornuis sta. Ik doe liever zelf de was dan dat mijn broer een mooie blouse bij de handdoeken gooit en de blouse dan volledig verpest. 
Ik wil bloggen over de colleges over genderstudies en feminisme die ik volg. Daarnaast wil ik relevante nieuwsberichten, boeken, films en interessante documentaires bespreken. Op deze manier wil ik het feminisme toegankelijker en bespreekbaarder maken. Feminisme (in de colleges vaak 'the F-word' genoemd) lijkt voor velen niet meer van toepassing in de samenleving, maar ik ben overtuigd van het tegendeel. Niet mee eens? Ik sta open voor discussie :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten