maandag 14 oktober 2013

Mannen als feminist, kan dat?


Enkele seconden nadat ik mijn vorige post publiceerde, stuitte ik op dit (klik) artikel van Willem Bosch. Yes, dacht ik. I am not alone! (Ik weet best wel dat ik niet alleen ben, hoor, maar toch.) Ik vind het een heel fijn artikel. Als je het leest ontkom je niet aan het artikel van Paulien Derwort. Over dat vrouwen een 'echte' machoman nodig hebben. Zonder V-hals en met lichaamshaar. Hé kijk, weer zo'n genderpatroon (zie de post van twee weken geleden) waar een man volgens mevrouw Derwort niet van zou mogen afwijken. Alle mensen die vinden dat ik generaliseer, check de volgende quote Paulien
"Vrouwen vinden het prettig als een man de deur voor haar open houdt, de touwtjes in handen heeft, initiatief neemt en blijft verrassen."
Tja. Die vrouwen zijn er vast. Nog eentje.
"Mannen van Nederland: man up! Het zwakke geslacht heeft een sterke nodig."
Een zin waarvan, en ik dank een trouwe lezer voor deze uitdrukking, elke teen van de de doorsnee feminist drie keer krom trekt.
Ik weet dat ik vrij selectief ben in het quoten van mevrouw Derwort, ze heeft zeker wel ergens een punt. Je hoeft niet alles te emanciperen en man/vrouw-gelijk maken om gelijkwaardigheid te bewerkstelligen. Ik ben dan ook zwaar allergisch voor vrouwenquota en ik ben niet de enige. Waarom vrouwen aannemen voor bepaalde functies als er geen geschikte vrouwen beschikbaar zijn? Je moet vrouwen niet aannemen omdat ze vrouw zijn, maar om wat ze kunnen. Het vrouw - of man- zijn zou inferieur moeten zijn aan de opleiding en de vaardigheden van de persoon.
Maar ik dwaal af, want deze post gaat over mannelijke feministen. Willem Bosch, wat een ontzettend fijn artikel heb je geschreven.
"Wij zijn de norm waartoe vrouwen zich verhouden. Het zwakke geslacht houdt zichzelf  wel zwak. Goed geregeld."
Het standpunt dat ik in drie posts duidelijk heb proberen te maken weet meneer Bosch te uiten in een artikel. Wat zeg ik, een zin. Nog een goeie quote.
"Alles wat het moderne feminisme bespreekt is het verschil tussen gelijkheid en gelijkwaardigheid. Traditionele verschillen tussen mannen en vrouwen wel erkennen, maar niet tot norm maken. Simpelweg: mannen mogen bier drinken, vrouwen mogen sexy zijn. Als het maar niet de regel wordt. Als een speelgoedgigant maar niet jonge meisjes inprent dat stofzuigen 'net als mama' een prima ambitie is. Dat is het niet. Het is een kutklusje. En mannen, dat mag best hardop gezegd worden."
Oh vooruit, nog een quote.
"Het is ironisch dat het nieuwe politiek correcte establishment zich zo druk maakt om de sharia, maar tegelijkertijd de wil van vrouwen om gelijkwaardig te zijn wegzet als hysterisch getrut. Zo lang dat gebeurt zijn mannen en vrouwen niet gelijkwaardig. Niet echt. "
Ik zou het hele artikel wel kunnen citeren. De spijker op zijn kop. De vinger op de zere plek. Ik kan er ook weinig aan toevoegen, zo erg ben ik het er mee eens. Op een ding na. In het volgende citaat suggereert Bosch dat een mannelijke feminist eigenlijk een anti-man is. Een gecastreerd mannetje dat tegen zijn oerinstincten in handelt.
"Toegegeven, het is geen openlijke discriminatie. Het is een diepgeworteld patroon dat van onze moeders, echtgenotes en dochters nog altijd het zwakke geslacht maakt. En het wordt tijd dat ook mannen zich hier tegen uitspreken. Allereerst maar tegen zo'n Bart Smit-folder, want je moet ergens beginnen. Dan maar een gecastreerd mannetje dat zich heeft laten inpakken door het emancipatoire gevaar. Dan maar een hipster die zich losweekt van zijn oerinstincten. Dan maar een man die godbetert in de 21ste eeuw leeft. Een beetje kerel kan het hebben. Lul of geen lul, Ich bin ein Feminist." 
Alhoewel, oerinstincten en rolpatronen zijn niet meer van deze tijd, dus het zou als feministische man niet erg zijn om je daarvan te ontdoen. 
Hoe Bosch feminisme ook typeert, als een breuk met het verleden in negatieve of positieve zin, hij is in ieder geval pro. En hij is niet alleen. 
Jackson Katz is een zeer gerespecteerde tegenstander van geweld tegen vrouwen en seksisme. Hij spreekt op vele universiteiten en andere onderwijsinstituten en heeft verschillende boeken gepubliceerd over dit onderwerp. Hij heeft ook een zeer inspirerende 'Tedtalk' gegeven over hoe wij, vrouwen, mannen nodig hebben in het feminisme en in de strijd tegen geweld tegen vrouwen.



Katz focust zich op geweld tegen vrouwen, waar ik over twee weken een hele post aan zal wijden. Toch wil ik Katz alvast introduceren als mannelijke feminist, en duidelijk maken waarom we die nodig hebben. 

Katz heeft het over vrouwen die, zodra ze opkomen voor zichzelf of voor een specifiek probleem zoals geweld tegen vrouwen, meteen teruggeroepen worden. Deze vrouwen worden uitgemaakt voor man-basher of feminazi (wat ik, overigens, best een creatieve term vind). Waar vrouwen vaak niet gehoord worden, worden mannen dat wel. Stel je voor dat het artikel van Willem Bosch niet door Willem Bosch geschreven was, maar door Wilhelmina Bosch, was het dan net zo viral gegaan als nu? Ik denk het niet. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten