vrijdag 26 juni 2015

Wat is feminisme nou???

Hallo lieve lezer,

Het is alweer even geleden dat hier iets geplaatst is, maar naar aanleiding van het Gelijk=Anders festival morgen in Amsterdam, waar ik aan meedoe, een update. Morgen zit ik met drie andere meiden in een panel om te praten over Next Generation Feminism, het feminisme van nu. De organisatie Mama Cash heeft twee meiden laten overvliegen uit Kenia en Malawi, en samen met een Nederlands/Zuid-Afrikaans meisje maak ik het panel compleet. 

Vandaag kwam ik samen met deze meiden en twee theatermakers om ons voor te bereiden op morgen. We vertelden allemaal over onze ervaringen, inspiratie en drijfveren als het gaat om je inzetten voor vrijheid. De twee theatermakers kregen het op de een of andere manier voor elkaar een samenhangend verhaal te maken van onze vertelsels en we hebben een kort stuk in elkaar gezet waarbij al onze idealen naar voren komen. Je kunt je voorstellen dat de ervaringen van meiden uit Malawi, Kenia, Nederland en Zuid-Afrika heel erg van elkaar verschillen! Memory uit Malawi sprak over kindhuwelijken in haar omgeving, Joy uit Kenia vertelde over de manier waarop vrouwen haast gedwongen worden kuis en bescheiden te zijn omdat ze anders niet veilig over straat kunnen en Amber uit Zuid-Afrika hekelt het dat vrouwen zich zo vaak verontschuldigen waar mannen dat haast nooit doen. Ik sprak me uit voor de deelname van mannen aan het feminisme, en ik zei dat iedereen deep down eigenlijk feminist is. Tegelijkertijd kwam ook mijn grootste struggle naar boven; ik stoor me aan de kromme representatie van vrouwen in de media, ik erger me aan het loonverschil van 17,8% tussen mannen en vrouwen, terwijl in Afghanistan meisjes niet eens naar school kunnen.

Soms als iemand zegt dat ik niet moet zeuren omdat meisjes en vrouwen het in sommige delen van de wereld veel en veel slechter hebben dan ik, heb ik geen antwoord. Maar vandaag heb ik dat antwoord wel gekregen. Het is ons gelukt om uit de verhalen en ervaringen van een Zuid-Afrikaanse, een Keniaanse, een Malawische en een Nederlandse een gemene deler te halen; het gaat erom dat je als vrouw gewaardeerd wordt zoals je bent. Dat je je niet hoeft te meten met mannen of hoeft te streven naar hetzelfde zijn als een man. We should not try to become like men, but we have to become equal to men by being a woman.

Toen ik deze blog ruim tweeënhalf jaar geleden begon wist ik niet zo goed of ik mezelf nou een feminist vond, en wat feminisme precies was. Ik geloof dat ik dat antwoord nu eindelijk heb :) Woehoe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten